Praktisk information

Gemensam egendom

Att bo i radhus är en form av kollektivt boende. Alla fastighetsägare äger och förvaltar viss egendom gemensamt. I vår samfällighetsförening äger vi gemensamt garage, garageplanen (asfaltsytorna mellan, bakom och framför garage), asfaltsvägarna mellan husen, vatten- och avloppsledningar samt elledningar och belysning på garagen och förråden.

Gemensamt ansvar

Det vi äger gemensamt är alla boendes ansvar att förvalta. Enligt lagen om förvaltning av samfälligheter tillsätter samfälligheten en styrelse som har till uppgift att ta hand om det löpande arbetet. Styrelsens sammansättning bör ha en representant från varje länga. Lämpligtvis bör du som boende sitta i styrelsen vart sjunde år. För många är det obekant med styrelsearbete varför vi får hjälpa varandra till ett bra resultat. Det är allas gemensamma ansvar att allt fungerar.

Stadgar

I föreningens stadgar beskrivs vilka grundläggande regler vi har att rätta oss efter i samfälligheten.

Styrelsearbete

I styrelsen sitter fem ordinarie ledamöter och en suppleant. Styrelsen träffas ca 6-7 gånger per år och dess arbete är att utföra de löpande uppgifterna i föreningen. Ordföranden väljs av årsstämman, övriga positioner i styrelsen fördelas av de valda ledamöterna själva vid konstituerande styrelsemötet efter årsstämman. Styrelsen är ansvarig för att trasiga lampor byts ut på garagelängorna. Om du noterar en trsaig lampa, meddela gärna styrelsen om detta så att ett byte kan göras. Du svarar själv för att ha en fungerande ytterbelysning på ditt eget förråd.

Städ- och underhållsdag

Styrelsen kallar alla fastighetsägare till en underhållsdag varje år (normalt i april). Då går vi igenom och sköter om den gemensamma egendomen. Främst är syftet att få bort all sand som samlats under vintern.

Årsstämman

Varje år kallar styrelsen samtliga fastighetsägare till en stämma i samfällighetsföreningen, normalt sett i februari. På stämman väljs styrelsen för nästkommande verksamhetsår och alla stora beslut som rör samfällighetsföreningen tas här. De ordinarie ledamöterna i styrelsen väljs på två år medan suppleanten väljs på ett år. Detta gäller även revisorerna som också väljs på årsstämman. Vidare beslutar årsstämman om vilket belopp som skall utdebiteras från respektive fastighetsägare för att betala de gemensamma kostnaderna såsom el, lampor, snöröjning, försäkringar, reparationer, administrationskostnader och övrigt underhåll samt hur mycket som skall avsättas till reparationsfonden. De fastighetsägare som använder motor- och/eller kupévärmare får betala en särskilt avgift för detta och denna avgift fastställs också på årsstämman liksom arvodena till styrelseledamöterna. Till årsstämman kan samtliga fastighetsägare inlämna motioner. Vid behov kan en extra stämma inkallas.

Om olyckan är framme

De vatten- och avloppsledningar vi äger gemensamt är lika gamla som området (byggår 1969). Under 2020 genomfördes ett omfattande re-liningarbete på delar av ledningarna som bedömdes vara i akut behov av åtgärd. Skulle det hända något akut kontakta genast någon i styrelsen. Dessutom bör man tänka på att inte bygga över dagvattenbrunnarna på den egna tomten. Det skall finns möjlighet att inspektera och rensa dessa.

Våra gångvägar korsar garageplanen och för att minska risken att påkörningsolyckor inträffar är det viktigt att vi kör försiktigt vid transporter till och från garagen liksom till våra hus. Under vår, sommar och höst finns fartgupp på garageplanen och mellan vissa längor. Det är styrelsen som sätter dit dessa på våren efter att sopning har ägt rum. Inför vintern och snöplogningen ansvarar styrelsen för att ta bort dessa.

Häckar och gångvägar

Som fastighetsägare är du skyldig att beskära häckar och begränsa växtlighet så att inte framkomlighet på de gemensamma gångvägarna förhindras.

Sophämtning

Hämtning av hushållsavfall sker en gång varannan vecka från garageplanen och betalas av den enskilde fastighetsägaren. Sopkärlen ställer du utanför ditt garage med handtaget utåt.

Grovsopor kan antingen köras till Görvälns återvinningscentral i Järfälla eller bli hämtade mot en avgift efter överenskommelse med kommunens Kundtjänst för Avfall ochVA, tel 08-58028810. Alla boende har dock en fri hämtning av grovsopor per år. Alla detaljer rörande sophantering finns att läsa i Järfälla kommuns almanacka, vilken delas ut till oss varje år. Information finns även på deras hemsida, klicka här

Garage- och parkeringsplatser

Varje hushåll har dispositionsrätt till ett garage i länga. Dessutom finns det ett antal parkeringsplatser utomhus som kan disponeras av oss och våra gäster. Eftersom antalet platser är begränsat ska inte avställda fordon, husvagnar eller andra släpfordon förvaras på dessa platser och inte heller långtidsparkera där.

Portarna i garagen byttes under år 2004 till nya metallportar. Eventuella uppkomna skador på portarna eller garagen skall meddelas styrelsen. För att undvika olyckor skall jordfelsbrytare monteras vid användning av motor- och /eller kupévärmare. Lösa elsladdar får ej dras utanför garagen.

Snöröjning och sandning

Den årliga snöröjningen och sandningen upphandlas gemensamt för alla föreningar på Andebodavägen. Ansvaret för upphandling fördelas löpande.

Vid synpunkter på sandning eller snöröjning kontakta någon i styrelsen som vidarebefordrar dessa (klagomål eller beröm).

Övrigt

På baksidan av ett av de övre garagen (länga 221-233) hänger en stege som kan användas vid underhållsarbete på det egna huset. Det är viktigt att stegen återlämnas snarast möjligt efter utfört arbete. Nycklar finns hos varje styrelsemedlem.

Slutligen hoppas vi i styrelsen att ni känner er välkomna till Andeboda tredje samfällighetsförening och att ni kommer att trivas här. Om något är oklart är ni hjärtligt välkomna att kontakta någon av oss.